9.00 – 9:45

Sesja plenarna. Pedagogika Marii Montessori – stereotypy w konfrontacji z prawdą

Krótki opis: spróbujemy skonfrontować pedagogikę i pedagogię M. Montessori, mającą ponad stuletnią egzemplifikację w praktyce z najczęstszymi stereotypami. Bywa, że słyszymy opinie, poglądy o tej pedagogice i pedagogii od osób, które nie znają jej teoretycznych podstaw. Wypowiedzi te niestety często są nie prawdziwe, pochodzą także od tych osób, które usłyszały jedynie powierzchowne opinie (stereotypy) na temat osoby Montessori i jej twórczości lub o placówkach montessoriańskich . Takie wypowiedzi jak:

Dzieci robią, co chcą, nie znają zasad…”

Jest to wychowanie zbyt indywidualistyczne…”

W szkole z uwagi na pracę wolną jest niebezpieczeństwo, że nie zostanie zrealizowany program…”

W grupach różnowiekowych najmniej korzystają dzieci najstarsze…”

Nie można w wychowaniu obyć się bez nagród i kar…”

oraz inne, postaram się skonfrontować z autentycznymi poglądami Marii Montessori i praktyczną realizacją w placówkach Montessori.

Omawiane tematy

  • Przykład

    Odpowiedź