10.30 – 11.45

Czytanie dla rozwoju. Nauka czytania w metodzie Cudowne Dziecko. Wykład online.

Jako pedagog, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, wykładowca i rodzic zaangażowany w edukację małego dziecka, dr Aneta Czerska opracowała metodę nauki czytania w języku polskim dla dzieci od urodzenia, która jest dla nich interesująca, a dla rodzica lub opiekuna łatwa do zastosowania. Zweryfikowano ją w praktyce i przeprowadzono unikalne badania naukowe. Badania efektywności metody Cudowne Dziecko trwały 10 lat, a efektywność metody przekroczyła 90%, czyli u prawie każdego dziecka rodzice zauważyli spodziewane efekty. Okazało się, że nawet dziecko z predyspozycjami do dysleksji, może czytać płynnie i ze zrozumieniem już w wieku 3 lat, a w wieku 6 lat – tak szybko jak uczniowie nastoletni, i to w kilku językach.
Metoda Cudowne Dziecko została stworzona z myślą o dzieciach od urodzenia do wieku wczesnoszkolnego. Rozwija wzrok, słuch i mowę dziecka, kształtuje myślenie operacyjne oraz świadomość otaczającego świata. Dodatkowo rozbudza w dzieciach miłość do czytania, pozwala na samodzielne odszyfrowanie kodu liter oraz czytanie i rozpoznawanie znaczenia wyrazów, zdań i tekstów. Nawet dzieciom uczonym sporadycznie daje dobre podstawy do dalszej nauki czytania, gdyż w odpowiedzi na doświadczenia w krytycznym okresie rozwoju dokonuje się rozwój zaangażowanych struktur nerwowych.
Badania efektywności metody Cudowne Dziecko są unikalne na skalę światową. Po raz pierwszy została zbadana efektywność nauki czytania. Po raz pierwszy metoda nauki czytania została poddana weryfikacji. W tym celu określono różne przejawy zachowania dziecka świadczące o efektywności nauki czytania. Poznano czynniki sprzyjające nauce czytania i zwiększające jej efektywność oraz określono czynniki utrudniające naukę czytania i zmniejszające efektywność.
W trakcie wykładu przyjrzymy się podstawom teoretycznym i badaniom efektywności nauki czytania w metodzie Cudowne Dziecko.