10.35 – 12.00

Nauczanie języka w przestrzeni outdoorowej w zgodzie z podejściem pedagogii 100 języków dziecka Lorisa Malaguzzi.

Chciałabym by prowadzony przeze mnie wykład stał się warsztatem i przestrzenią do dyskusji.

Podczas godzinnego wystąpienia chciałabym opowiedzieć Państwu historię pewnego alternatywnego podejścia, w którym wiele lat temu uczniowie doświadczali edukacji wykraczającej ponad ramy sztywnego budynku. Były to placówki z klasami open air. Działanie tych placówek inspiruje do dzisiaj nauczycieli na całym świecie, którzy zrzeszają się w sieć współpracujących nauczycieli.

Przypatrzymy się współczesności, szczególnie (po)pandemicznej i obserwowanego wśród dzieci i młodzieży Zespołu Deficytu Natury. Poszukamy odpowiedzi jak my jako nauczyciele możemy mu przeciwdziałać. Jak holistycznie widzieć dziecko i wszystkie jego potrzeby edukacyjne i rozwojowe.

Zagłębimy się w światy outdoorowej edukacji, które obserwowałam podczas licznych , organizowanych indywidualnie wizyt studyjnych na całym śiwecie.Podzielę się również moim doświadczeniem z tworzenia oddziału outdoor w publicznym przedszkolu podmiejskim. Będzie okazja poznać historię polskiego outdooru dla dzieci i młodzieży oraz podyskutować o możliwościach stosowania takiego podejścia w codzienności szkół i przedszkoli – zwłaszcza tych miejskich.

Czy jest możliwa realizacja językowej podstawy programowej poza klasą? Tu przejdę do dzielenia się z Państwem moim doświadczeniem. Jestem nauczycielką przyrody , sztuki oraz wczesnej edukacji, trenerką integracji sensorycznej,TUK i TUS.

Od wielu lat pracuję w modelu otwartych drzwi.

Ostatnio ( 4 lata temu ) od podstaw stworzyłam z rodzicami swoich wychowanków miejsce, łączące model edukacji systemowej z outdoorową w podejściu Lorisa Malaguzzi- w której przestrzeń jest trzecim nauczycielem i przemawia do człowieka już poprzez samo z nią obcowanie.

Moja codzienność to prowadzenie zajęć w systemie ośrodków zainteresowań i podążania za pomysłami dzieci. Jak Państwo zobaczycie – takie projekty udaje się realizować w każdych warunkach, w grupie wielojęzykowej, zróżnicowanej wiekowo i społecznie. Posiadamy m.in.ogród, zewnętrzną Bazę Natura, bogato wyposażona pracownię badawczą oraz tabor rowerowy. Współpracujemy z licznymi lokalnymi instytucjami aby jak najczęściej realizować podstawę programową z wyłączeniem tradycyjnych metod. Zaproponuję Państwu rozwiązanie, w którym miasto uczy i uczy się wraz z Waszymi wychowankami. Nie zabraknie wspomnienia o wyjątkowym miejscu stworzonym dla dzieci przez Juliusza Korczaka – bardzo nowoczesnym po upływających właśnie 100 latach .

Z radością podyskutuję o możliwościach tworzenia podobnych miejsc za sprawą Państwa marzeń i wiedzy, które połączone w pasję pozwalają słuchać i rozumieć 100 języków dziecka.